انجمن دندانپزشکی کودکان ایران

  • تاریخ : ۱۵ام آذر ۱۳۹۷

بهتر است، مضرات مصرف بی رویه چای سبز را بشناسید

نوشیدن چای سبز (Green tea) مزایای زیادی برای بدن به وجود می آورد و باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و مقاومت در برابر بیماری می شود. همچنین، چای سبز برای سلامت روان نیز مفید است. به طور کلی، نوشیدن چای سبز دارای مزایای فراوانی است، اما همه این مزایا را می توان تنها در صورت استفاده از مقدار متعادل چای سبز به دست آورید. حال بهتر است، مضرات مصرف بی رویه چای سبز را بشناسید.

 

مضرات مصرف بی رویه چای سبز را بشناسید

مضرات مصرف بی رویه چای سبز را بشناسید

 

از فواید چای سبز می توان به کاهش کلسترول خون، حفظ شادابی و نشاط پوست، جلوگیری از سرطان، آرام بخش، ضد عفونی کننده، کاهش قند خون، پیشگیری از دیابت، پیشگیری از افسردگی، رفع استرس و تنش ناشی از زندگی روزمره، اشاره کرد. علاوه بر این ویژگی ها، چای سبز بیشتر به دلیل خاصیت لاغری و کاهش وزن شناخته شده است. امروزه در اکثر رژیم های غذایی چای سبز را توصیه می کنند. اما، چای سبز همان اندازه که مفید است می تواند برای بدن مضر باشد.

بسیاری از افراد به ویژه کسانی که در صدد کاهش وزن هستند به اشتباه مقدار بسیار زیادی از چای سبز مصرف می کنند. حتی گاهی فرد تنها از چای سبز در طول روز استفاده می کند و هیچ ماده مغذی یا مایعات دیگری نمی نوشند. نوشیدن چای سبز مفید است اما زمانی که بیش از ۲ تا ۳ فنجان از آن در طول روز مصرف نشود. در ادامه برخی از مضرات مصرف بی رویه چای سبز، بیان شده است.

مضرات مصرف بی رویه چای سبز

از دست دادن اشتها

نوشیدن فراوان چای سبز می تواند اشتها را کاهش دهد. به دلیل عدم اشتها، حتی شما نمی توانید رژیم غذایی مناسب بگیرید. با مصرف بی رویه چای سبز، بدن شما مواد مغذی کافی دریافت نکرده و بدن ضعیف می شود. با کاهش انرژی و سیستم ایمنی بدن، فرد در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری ها قرار می گیرد.

زایمان زودرس

مصرف مقدار زیاد از چای سبز برای زنان باردار و به ویژه جنین آن ها، خطرات قابل توجهی را ایجاد می کند. مصرف بیش از حد چای سبز می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. همچنین، باعث زایمان زودرس می شود که ممکن است نوزاد متولد شده به دلیل عدم رشد کافی مرده متولد شود و یا کاهش وزن شدید داشته باشد.

کمبود آهن

مصرف بی رویه چای سبز می تواند باعث کمبود آهن در بدن شود. در واقع، تانن هایی که در چای سبز حضور دارند می توانند کمبود آهن را در بدن ایجاد کنند. به دلیل کمبود آهن، بدن در معرض خطر کم خونی قرار می گیرد. چای سبز را حتما ۲ ساعت بعد از غذا میل کنید تا مانع جذب آهن و دیگر مواد معدنی نشود.

 

همچنین بخوانید: عوارض مصرف قهوه و چای در طول امتحانات

 

سوزش معده

نوشیدن چای سبز در صبح با معده خالی (ناشتا) می تواند باعث ترشح اسید و سوزش معده شود. به جای استفاده از چای سبز، نوشیدن یک لیوان دمنوش رازیانه و یا مخلوط آب گرم و لیمو (ناشتا) در صبح، می تواند به افزایش هضم، افزایش سوخت و ساز بدن و سم زدایی بدن کمک کند.

مشکلات گوارش

اغلب افراد چای سبز را بلافاصله پس از خوردن هر وعده غذایی میل می کنند. همان طور که پیش تر گفته شد، مصرف چای سبز بعد از غذا علاوه بر عدم جذب آهن غذا، همچنین می تواند عملکرد هضم غذا را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات گوارشی ایجاد کند.

سنگ کلیه

اکسی اسید موجود در چای سبز نیز می تواند دلیل ایجاد سنگ کلیه باشد. علاوه بر این، کلسیم، اسید اوریک، اسیدهای آمینه و فسفات نیز وجود دارد که مسئول سنگ های کلیه در ارتباط با اکسی اسید هستند.

سایر مشکلات

اگرچه، مقدار کافئین در چای سبز بسیار پایین تر از قهوه است، اما با توجه به مصرف بیش از حد چای سبز در طول روز، ممکن است مشکلات چون مشکل معده، سر درد، بی خوابی، استفراغ، اسهال و غیره نیز ایجاد شود.

 

خرید چای ارگانیک ایرانی

چای ارگانیک و خالص ایرانی را بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه انجمن دندانپزشکی کودکان تهیه نمایید.

 @attarak_ad